ساختار مرکز
نظرسنجی
کیفیت مطالب سایت مرکز آموزشی درمانی ایزدی را چگونه می بینید؟

عالی
خوب
نسبتا خوب
متوسط
ضعیف
بسیار ضعیف

آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 380
بازديدکنندگان امروز: 425
کل بازديدکنندگان: 1359128
بازديدکنندگان آنلاين: 5
زمان بارگزاري صفحه: 0.7969 ثانيه
پیام مدیریت پرستاری به همکاران

 

مدیریت پرستاری مرکز ایزدی:

 

"همکاران محترم با سلام، به نظر می رسد فرصت مطالعاتی کافی برای همه عزیزان پرستار وجود نداشته باشد، بنابراین لازم دیدم که مطالب زیبایی راکه در کتاب ها خوانده و به نظر اینجانب تاثیر مثبتی در دیدگاه همکاران خواهد داشت را به صورت یادداشت های هفتگی در سایت مرکز، جهت بازدید عموم قرار دهیم. با تشکر"


96/6/28

یادگیری از تجربیات

هدف عمده ی خود را در هر شیفت به یادگیری کطلب جدیدی اختصاص دهید. برای این منظور، دفترچه ی مخصوصی داشته باشید. موضوعی را انتخاب کنید که در طول شیفت کاری با آن رو به رو می شوید از قبیل یک موقعیت، دارو یا روش (پروسیجر) جدید. اگر مطلب جدیدی نیست، در مورد موضوعی که قبلا با آن برخورد داشته اید مطالب بیشتری پیدا کنید. 10 الی 15 دقیقه زمان در طول شیفت یا بین شیفت ها برای پیدا کردن این نوع مطالب اختصاص دهید. از یک کتاب مرجع و یا اینترنت استفاده کنید.

اگر هر روز زمان کمی را برای این کار کنار بگذارید، شما در واقع بدون این که ساعت ها در کتابخانه وقت صرف کرده باشید یا یک واحد آموزشی رسمی را گذرانده باشید، توانسته اید دانش زیادی کسب کنید. هرگز از خود خشنود نشوید، همیشه چیزی جدید برای یادگرفتن وجود دارد.

همان‌طور که در رشته ی خود ماهرتر می‌شوید اعتماد به نفس شما نیز بیشتر خواهد شد. باید همیشه دانش عمیقی از تمام داروهای اصلی که در بخش تخصصی شما به کار می‌رود داشته باشید.

زمانی که به بیماران دارو هایشان را می‌دهید، از علت تجویز دارو، مکانیسم اثر، عوارض معمول و هر نوع منع مصرف آن‌ها آگاه باشید. دانشنامه داروهای ژنریک تنها برای جستجوی سریع داروها در زمان راند دارویی مناسب می‌باشد، اما اطلاعات آن مختصر است و تمام کاربردهای دارو را شامل می‌شود در حالیکه یک منبع مرجع، مصارف داروها را در زمینه تخصصی شما به‌طور کامل توضیح می‌دهد.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

96/6/14

آموزش مبتنی بر بخش

جلسات منظم آموزش مبتنی بر بخش ضرورت دارد اما این جلسات را به طور تصادفی برگزار نکنید.

جلسات منظمی را به منظور ارزیابی نیازهای آموزشی کارکنان بخش برگزار کنید. از آن‌ها بخواهید که آموزش‌هایی را که از نظر آن ها مناسب و کافی نبوده است، مشخص کنند. بررسی‌های منظمی در مورد رویداد‌های بحرانی و شکایات مطرح شده در بخش انجام دهید تا بدین وسیله اطلاعاتی در مورد نیاز‌های یادگیری گروه خود به دست آورید. تلاش داشته باشید کل گروه را در تصمیم گیری در این مورد شرکت دهید.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

96/5/16

خوشآمد بگویید.

بیمارستان ها محیط های ناآشنایی برای اغلب مردم می باشند. وارد شدن به یک بخش می تواند باعث تضعیف روحیه فرد بشود. تعداد کمی از بخش ها راهنمایی میکنند که ملاقاتی باید به کجا بروند یا با چه کسی صحبت کنند. افراد به آسانی عصبی شده و به راحتی تعادل روانی خودرا از دست می‌دهند. شما نمی‌خواهید کارکنان خود را در معرض هیچ‌گونه ناراحتی یا توهین غیر ضروری قرار دهید. بستگان بیماران را سرزنش نکنید، ابتدا محیط بخش را مورد بررسی قرار دهید. خودتان را مجسم کنید که وارد یک بخش غریبه شده اید. آیا برای شما مشخص است که باید به کجا بروید و با چه کسی صحبت کنید؟

ممکن است یک تابلوی تصویری/اطلاعاتی در قسمت ورودی بخش داشته باشید، که نشان می‌دهد چه کسانی کارکنان شما هستند، معنی یونیفرم آن‌ها چیست و حتی این‌که چگونه به گروه‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند. اما آیا روشن است کدام پرستار از کدام بیمار مراقبت می‌کند؟ آیا تابلوهایی نصب شده است که نشان دهد کدام یک از پرستاران در آن روز از کدام بیماران مراقبت می‌کنند؟ در صورتی که این گونه نیست، بستگان بیماران دائم سؤال خواهند کرد و در کار پرسنل تداخلاتی غیر ضروری ایجاد خواهند شد. اگر تا جایی که ممکن است اطلاعات مربوطه را از قبل فراهم کرده باشید، در کاهش استرس و آرام سازی ملاقات کنندگان بخش اقدام مهمی انجام داده‌اید.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

96/5/1

پرسنل تنبل و از زیرکار دررو(2)

... این گونه افراد ممکن است در برقراری تعادل بین تعهدات کاری و تعهدات خانوادگی خود مشکل داشته باشند. در این حالت، سعی کنید برای برقراری تعادل بهتر بین کار و زندگی خانوادگی آن ها از موارد زیر استفاده کنید:

1-     تخصص برنامه های کاری قابل انعطاف تری برای آن‌ها

2-     در نظر گرفتن زمان شروع و پایان کار متفاوت و بدلخواه آن‌ها

3-     کاهش موقتی ساعات کاری


ممکن است این گونه فکر کنید که مشکلات خانوادگی آن‌ها به خودشان مربوط است در حالی که چنین ذهنیتی از جانب شما اشتباه و غیرمنطقی است. نقش شما به عنوان مدیر این است که پرسنل خود را برای به ظهور رساندن حداکثر تلاششان در محیط کار آماده سازید. اگر در رسیدگی به مسائل پرسنل تان کوتاهی کنید، آن ها نیز در انجام وظایف شغلی شان مرتکب قصور خواهند شد.


همچنین از بعد از مدیریتی درست نخواهد بود که کوتاهی آن ها را در کارشان نادیده بگیرید و آن ها نیز در پایان ماه حقوق یکسانی نسبت به سایر پرسنل پر تلاش بخش دریافت نمایند. چنین وضعیتی سبب آزردگی سایر اعضای تیم خواهد شد.


از سوی دیگر، اگر یکی از اعضای تیم انرژی بیش تری را صرف مسائل شخصی خود کند و زمان های شروع و پایان شیفت از کار "جیم" شود و تصور کند که هیچ کس اهمیتی به این موضوع نمی دهد، مسلما این فرد مسئولیت پذیر نیست و نباید جایی در تیم شما داشته باشد. البته این امر ناشی از عدم انگیزه کاری است که باید از جانب شما مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

 

96/3/9

پرسنل تنبل و از زیرکار دررو(1)

برخی از افراد به دلیل این که کارشان را کسل کننده و غیر رضایتبخش می‌بینند، در شغل خود به تنبلی روی می‌آورند. این افراد کارهای خود را به کندی انجام میدهند، مرتب پشت سر همکاران‌شان غیبت می کنند و به‌جای رسیدگی به کارهای مهم و کلیدی به امور متفرقه و کم اهمیت می پردازند.

اگر افراد تنبل را به حال خود رها کنید، با گذشت زمان و به تدریج کار کمتر و کمتری انجام می دهند که علت این مسئله یکی از موارد زیر می باشد:

1-      به دلیل بیماری جسمی یا روانی سست و بی حال هستند.

2-      بخش عمده ای از وقت و انرژی آنها صرف زندگی شخصی شان می شود.

3-      انگیزه ای برای کار ندارند.

قبل از هر گونه اقدامی، اول ببینید که علت کاهلی آنها کدام یک از موارد سه‌گانه فوق می باشد. اگر تنبلی آنها متناوب و گه گیر بود، علت آن میتواند ناشی از عدم انگیزه باشد. اگر این ویژگی دایمی است، ممکن است علت زمینه ایی مثلا ابتلا به نوعی بیماری باشد. اگر علت تنبلی ناشی از بیماری روانی یا جسمی باشد (استرس، افسردگی یا کمردردهای مزمن)، آن ها را به پزشک و یا واحد بهداشت کار سازمان جهت انجام مشاوره‌های مربوطه ارجاع دهید. در برخی موارد استفاده از چند روز مرخصی استعلاجی تنها چیزی ست که آنها نیاز دارند....

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

96/2/31

"سـلامـت روان" را می توان در دو عبارت خلاصه کرد:

۱- "واقعیت پذیری"
۲-"مسئولیت پذیری"

پذیرش واقعیت به این معناست که فرد توانمندی و قدرت پذیرش پیامدهای منطقی و طبیعی رفتار خود را داشته باشد. این پیامدها بخشی از دنیای واقعیست و هنگامی که ما پیامدهای رفتار و تصمیماتمان را نمی پذیریم، در واقع واقعیت را انکار می کنیم.

مسئولیت پذیری، یعنی فرد مسئولیت ارضای نیازهای شخصیش را به عهده می گیرد، و در راستای این هدف به نیازهای دیگران تعدی نمی کند و یا اینکه نیازهایش را به هزینه ی دیگران رفع نمی کند.

"ویلیام گلاسر"


95/12/22

کدام مهم است؟ کدام مهم تر است؟

پول داشتن مهم است، اما حلال بودن  مهم تر است. امکانات زندگی مهم اند، اما زندگی و خانواده مهم تر اند. رضایت مردم مهم است، اما رضایت خداوند مهم تر است.

ثبت نام فرزندمان در مدرسه ای عالی، مهم است، اما وقتی همسرمان مخالف است، لازم نیست جنگ و شیون به پا کنیم، اینکه پدر و مادری آرام بالای سر بچه باشند، مهم تر است.

کسی را می بینی که به خاطر دلسوزی و کمک به این و آن، خانواده خودش را از دست می داده است. می توانیم مهمی را از دست بدهیم تا مهمتری را حفظ کنیم. لذا به خاطر هر مهمی زندگی را بحران زده نکنیم.

 

95/12/5

از این که دیگران در مورد شما چگونه فکر می کنند، آگاه باشید

برای این که الگوی خوبی باشید، باید بتوانید خورتان را بشناسید. خوشبختانه شما نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید، اما آیا مطمئن هستید که دیگران هم همین گونه به شما می نگرند؟ تصویر شما از خودتان چقدر واقع بینامه است؟ مثلا شما ممکن است قاطع بودن در انجام کارها را یکی از نقاط قوت خود بدانید، اما دیگران ممکن است شما را به عنوان فردی عصبی بشناسند و در نتیجه، ممکن است ترجیح بدهند که از شما دوری کنند. شما ممکن است احساس کنید که در سازماندهی تیم تان ضعیف هستید، در حالی که تیم شما ممکن است این را نقطه قوتی بدانند که به تیم تان اجازه می دهید که برای خودشان تصمیم گیری نموده و کارهایشان را سازماندهی کنند.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

95/11/21

  • دفترچه یادداشت ویژه ای برای یادگیری و یادداشت روزانه جهت به روز نگه داشتن تخصصی خود داشته باشید.

  • از آگاهی تیم خود در مورد لزوم انجام ارزیابی کامل وضعیت بیماران و تنظیم برنامه های مراقبتی برای تمام بیماران پذیرفته شده در بخش، اطمینان حاصل نمائید.

  • بهیاران را نیز در فرآیندهای تغییر و تحول، تصمیم گیری و برنامه ریزی مراقبتی وارد کنید(اگر از قبل این کار را انجام نمی‎دادید).

 

  • اگر سیستم تغییر و تحول شما زیاد طول می‌کشد آن را بررسی و اصلاح کنید.

 

  • اگر مطمئن نیستید که یک پرستار دارای مجوز مسؤول مراقبت بیمار از پذیرش تا ترخیص است، سیستم را برای سازماندهی مراقبت بیمار به این ترتیب مورد بررسی مجدد قرار دهید.

 

  • تابلوهای اعلاناتی را در راهروی ورودی بخش جهت موارد زیر نصب کنید.

1-     خوشامدگویی به همراهان

2-     ارائه اطلاعات ضروری و مناسب

3-     دعوت به ارائه پیشنهادات و انتقادات


 

  • از حسابرسی و تعیین معیار و شاخص ها برای ارتقاء کیفیت مراقبت ها استفاده کنید، اما اجازه ندهید که این فرآیند در حد اقداماتی دفتری که تنها فشار کاری شما را افزایش می دهد. تنزل یافته و دست کم گرفته شود.

 

 

  • مهارتها و استقلال در الویت بندی فعالیت های بخش را به پرسنل خود آموزش داده و اجازه دهید در مواقع کمبود حاد پرسنلی، وظایفی که غیر ضروری تشخیص داده شده، کنار گذاشته شود.

 

  • مهارت های کارکنان خود را در ایفاء نقش حمایت کننده بیمار، در جریان انجام راندهای بخش، ارتقاء دهید.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"


95/10/28

چکیده مقاله "بررسی گردشگری سلامت در ایران"

امروزه سلامت و درمان و همچنین سیاحت را به عنوان یکی از مهمترین مسائل و موضوعات به شمار می‌آید. با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب برخی از شهرهای ایران برای ایجاد توریسم درمانی و اعلام سازمانهای مسئول در خصوص فراهم شدن مقدمات جذب گردشگر، لازم است کلیه مسائل جانبی آن در محیط و بستر شهرها مورد بررسی قرار گیرد.

در این راستا آنچه بیشتر اهمیت دارد شناخت درست و مستند از نیازهای مردمی است که به عنوان توریست بیمار به شهرها و مناطق مختلف کشور ما مسافرت کنند و بر اساس این نیاز سنجی بتوانند تاسیسات شهری و مبلمان و زیرساخت های شهری رابه بهترین حالتی که جوابگو و ارضاگر نیاز این افراد باشد برنامه ریزی و بنا نهند. بدیهی است بسیاری از کشورها از جمله حوزه خلیج فارس در پی جذب و صرف سرمایه این اشخاص هستند.

بنابراین، اعتماد و عطش این افراد به خدمات پزشکان حاذق و خوشنام ایرانی است که به عنوان نقطه قوت این نوع از صنعت گردشگری خود باعث ایجاد تفکر تحت عنوان گردشگری سلامت گردیده است. از این رفتارشناسی می توان در جهت بالفعل کردن امکانات و زیرساخت ها و تاسیسات شهر های ایران برای جذب توریسم درمانی استفاده کرد.


 

95/10/23

همه یا هیچ، سیاه یا سفید

نادان را نمی بینی مگر در افراط یا تفریط. امیرالمؤمنین (ع)

برخی از ما آدم‌ها، تفکر منطقی نداریم و تمرین نکرده ایم تا به بسیاری از مسائل، نگاه نسبی داشته باشیم. لذا در قضاوت‌هایمان اغلب از واژه ی همه یا هیچ استفاده می‌کنیم. یا همه راستگو و درستکار هستند یا همه دزد و کلاهبردار. یا زندگی خانوادگی‌مان باید خوب و ایده‌آل باشد، یا جدایی بهترین راه است. فرزندمان یا مؤدب و عالی ست یا بی ادب و غیر قابل تحمل.

غافل از این که تمام رنگ ها سیاه یا سفید نیستند؛ طیفی گسترده از رنگ‌های خاکستری در این بین است. زندگی با نمره 12 هم زندگی است. می شود آن را به مرور به 13 و 14 رساند و باز هم پیش رفت. زیبایی با نمره 16 هم زیباست. بچه با معدل 14 هم با استعداد است. هر آدم خوبی چند ایراد هم دارد، هر آدم پر مسئله ای چند خوبی هم دارد.

اگر همسرمان بهترین همسر دنیا نیست، اگر نمره زندگی مشترکمان 20 نیست، لازم نیست آن را به صفر و زیر صفر برسانیم. او هم یک انسان است، بنده ی خداست. اگر فرزندمان مؤدب‌ترین و درس‌خوان‌ترین نیست، بدترین و خنگ‌ترین هم نیست؛ اگر چه همه این‌ها با سرزنش و تحقیر، ممکن است به آنجا هم برسند!

می‌شود یک آدم خوب چند ایراد و خطا هم داشته باشد. می‌شود شخص پرمسئله ای چند تا حُسن هم داشته باشد. همه ما هم خوبی داریم، هم اشکال و ایراد. می‌توانیم با هم از توافقات و توانمندی‌ها صحبت کنیم و روابط خوبی داشته باشیم. بدون این تصور که همه باید... هیچ کس نباید... . کافی ست اهل تشویق و تحسین باشیم تا به مرور خوبی‌ها بیشتر شود.

 

 

95/10/9

در زندگی یادگرفتم:

با احمق بحث نکنم و بگذارم در دنیای احمقانه خویش زندگی کند.

با وقیح جدل نکنم چون چیزی برای از دست دادن ندارد و روحم را تباه می‌کند.

از حسود دوری کنم چون اگر دنیا را هم به او تقدیم کنم باز از من بیزار خواهد بود.

و تنهایی را به بودن در جمعی که به آن تعلق ندارم ترجیح دهم.

و سه چیز را هرگز فراموش نمیکنم:

1-      به همه نمی‌توانم کمک کنم.

2-      همه چیز را نمی‌توانم عوض کنم.

3-      همه را دوست نخواهم داشت.

 

95/10/2

  • هر زمان که یکی از پرسنل، به هر دلیلی اقدام به ترک بخش شما کرد، سمت‌ها و شرح وظایف را به او و با بقیه ی اعضای گروهتان مجددا مرور نمائید.

 

  • گروهتان را در نوشتن فراخوان استخدامی مشارکت دهید و بسته فراخوان را با همفکری با هم تنظیم نمایید.

 

  • در تمام فراخوان ها زمان مصاحبه را ذکر نمایید و رزومه داوطلبان را حداقل 5 روز قبل از زمان مصاحبه جمع آوری و برای روز مصاحبه آماده نمایید.

 

  • کل گروه را در فرایند استخدام نیروی جدید مشارکت دهید. مطمئن شوید که حداقل یکی از اعضای گروه در فرایند مصاحبه حضور داشته باشد و مطمئن شوید که داوطلبان در جریان بازدید خود از بخش به گرمی از سوی همکاران مورد استقبال قرار گرفته باشند.

 

  • مطمئن شوید که پرسنل تازه وارد یک برنامه ی آشناسازی اولیه دو هفته‌ای که توسط پرسنل شما طراحی شده است را دریافت می‌نمایند.

 

  • به طور وسیع با دیگران (مدیر و مشاوران مالی، مدیر منابع انسانی، مسئول امور استخدامی سازمان، مدیران سایر بخش ها و...) ارتباط داشته باشید و مطمئن شوید که شما به طور مداوم از فرصت‌های استخدامی جدید در سطح سازمان آگاهی یافته‌اید.

 

  • مروری بر برنامه‌های آموزشی پرسنل و سیستم توسعه و ارتقاء فردی پرسنل داشته باشید و مطمئن شوید که پرسنل شما حداکثر در عرض دو یا سه سال آینده آموزش های ضروری و متناسب با نقشها و وظایف خود در بخش را دریافت خواهند نمود.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

 

95/9/21

  • هر ماه وب سایت سازمان را بررسی نمایید تا اطلاعات خود را در زمینه موضوعات مهم سازمان به‌روز نگه دارید.


  • بر روی وب سایت سازمان اعضاء بورد بیمارستان خود را جست‌وجو نمایید و با الویتهای کاری آن ها بیشتر آشنا شوید.

 

  • سعی کنید که در تمام جلسات بورد، سرپرستاران و هیات مدیره شرکت نمایید یا نماینده ای از جانب خود در این جلسات بفرستید.

 

  • سعی کنید وقتی که عقاید شما را می‌پرسند بر اصول علمی و منطقی استناد کنید و هرگز دیگران را مورد انتقاد قرار ندهید.

 

  • هرگز نگویید که "من مدیر هستم".

 

  • استفاده از اعضای هیات مدیره سازمان به عنوان مشاور و مربی را مد نظر قرار دهید و تاریخ هایی را برای یادگیری و آموزش از این افراد هماهنگ نمایید.

 

  • یک مقاله ی کوتاه در مورد نوآوری‌ها و موفقیت های بخش تان برای مجله بیمارستان بنویسید.

 

  • یک مشاوره از میان مدیران ارشد برای خود انتخاب کنید.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

 

95/8/27

  • اگر شما در محل کارتان در معرض فشار زیادی هستید و استرس را تجربه می نمایید، راه حل های احتمالی این مسئله را بشناسید و دست به اقداماتی بزنید.

 

  • اطمینان حاصل کنید که همه ی کارکنان بخش شما که علایم و نشانه های استرس را نشان می دهند، به خوبی از این نظر مورد بررسی قرار می گیرند.

 

  • اگر شما مشاوری ندارید، مشخص کنید که اهداف شخصی شما چیست و متناسب با این اهداف، فردی را بعنوان مشاور انتخاب نمایید. چنانچه ضروری تشخیص میدهید، قبل از انتخاب، یکی دو روز با آن ها به صورت آزمایشی کار کنید.

 

  • سعی کنید که مهارت های جانشین خود را ارتقاء دهید تا آن ها بتوانند شما را در نقشتان حمایت کنند، به خصوص در زمان غیبت شما.

 

  • بررسی کنید که چه خصوصیاتی برای نماینده ی انجمن بودن لازم است و این فرصت را برای یکی از پرسنل خود فراهم نمایید تا این وظیقه را عهده دار شود.

 

  • 5-6 نفر از مدیران دیگر بخش ها را گرد هم آورده و یک گروه یادگیری عملی برای یادگیری از تجربیات هم دیگر تشکیل دهید.

 

  • افراد با نفوذ و کلیدی درون سازمان خود را بشناسید.

 

  • سعی کنید که از خطاهایتان درس بگیرید بجای این که درباره آن ها نگران باشید.

 

  • مطمئن شوید که تیم شایسته و مطمئنی را پشت خود دارید. برای تحقق این امر پرسنل خو را تشویق کنید که در بیان اشتباهات خود صادق باشند و از خطاهای خود و دیگران درس بگیرند.

 

  • با مصرف حداقل شش لیوان آب در طی شیفت و خوردن غذاهای خوب به طور منظم مراقب سلامتی خود باشید.

 

  • از مرخصی سالانه خود هر 3-4 ماه به طور منظماستفاده نمایید. برای زندگی کردن کار کنید، نه برای کارکردن زندگی کنید.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

95/8/16

"در انجام راندهای بخش پیش قدم شوید"

  • دفترچه یادداشت ویژه ای برای یادگیری و یادداشت روزانه جهت به‌روز نگه داشتن دانش تخصصی خود داشته باشید.


  • از آگاهی تیم خود در مورد لزوم انجام ارزیابی کامل وضعیت بیماران و تنظیم برنامه‌های مراقبتی برای تمام بیماران پذیرش شده در بخش، اطمینان حاصل نمائید.


  • بهیاران را نیز در فرایندهای تغییر و تحول، تصمیم گیری و برنامه ریزی مراقبتی وارد کنید (اگر از قبل این کار را انجام نمی‌دادید).


  • اگر سیستم تغییر و تحول شما زیاد طول می‌کشد، آن را بررسی و اصلاح نمائید.


  • اگر مطمئن نیستید که یک پرستار دارای مجوز مسؤول مراقبت بیمار از پذیرش تا ترخیص است. سیستم رابرای سازماندهی مراقبت بیمار به این ترتیب مورد برری مجدد قرار دهید.


  • تابلوهای اعلاناتی را در راهروی ورودی بخش جهت 1- خوشامدگویی به همراهان، 2- ارائه اطلاعات ضروری و مناسب و 3- دعوت به ارائه پیشنهادات و انتقادات نصب کنید.


  • از حسابرسی و تعیین معیار و شاخص ها برای ارتقاء کیفیت مراقبت‌ ها استفاده کنید، اما اجازه ندهید که این فرآیند در حد اقداماتی دفتری که تنها فشار کاری شمارا افزایش می‌دهد، تنزل یافته و دست کم گرفته شود.


  • مهارت ها و استقلال در اولویت بندی فعالیت های بخش را به پرسنل خود آموزش داده و اجازه دهید در مواقع کمبود حاد پرسنلی، وظایفی که غیر ضروری تشخیص داده شده، کنار گذاشته شود.


  • مهارت های کارکنان خود را در ایفای نقش حمایت کننده بیمار، در جریان انجام راندهای بخش، ارتقاء دهید.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

95/7/29

  • به منظور شناسایی اولویت های خود به عنوان یک گروه و توافق بر روی اهداف آموزشی گروهی ویژه ی سال آتی از جلسات عمومی استفاده کنید. یا به منظور جلب مشارکت حداکثری اعضاء جلسات را در دو روز جداگانه برنامه ریزی کنید.

 

  • از هم اکنون در هر زمان که یکی از اعضای گروه با نگرانی به شوی شما آمد، قبل از شروع به نصیحت کردن، به منظور شنیدن واقعی صحبت های وی وقت بگذارید.

 

  • به هر یک از اعضای گروه که در یک شیفت با شما کار می کند، به طور اختصاصی بازخورد بدهید. این کار را در تمامی شیفت ها انجام دهید.

 

  • شکایت و گله گذاری در مورد افراد و موضوعات را متوقف کرده و تمرکز خود را بر یافتن راه حل مشکل قرار دهید.

 

  • در نظر بگیرید در بخش شما تخصیص پرسنل به بیماران چگونه و بر چه مبنائی انجام می شود. آیا کلیه کارکنان فرصت و امکان پذیرش مسؤولیت کامل بیماران خود را دارند؟

 

  • یک تابلو اطلاعاتی جهت ملاقات کنندگان در ورودی بخش داشته باشید و بررسی کنید که آیا مشخص شده است که آنها باید کجا بروند و یا با چه کسی در مورد بیمار خود صحبت می کنند.

 

  • خط مشی انضباطی و تنبیهی سازمان خود را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که با آن چه سازمان به عنوان رفتار غیرقابل قبول تعریف نموده است، آشنا می باشید.

 

  • بررسی نمائید چه نوع برنامه های آموزشی در دسترس کارکنان ارشد بخش می باشد تا بدین وسیله مهارت های ارزشیابی بالینی خو را تقویت نمائید.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 


95/7/22

انجام کار ها را عقب نیاندازید.

از عقب انداختن کارها به دلیل آن که باور دارید مشکل می باشند، اجتناب کنید. این نوع کارها اغلب آسان تر از آن چه فکر میکنید قابل انجام می باشند. حتی در صورتی که انجام آن ها آسان نباشد، اگر زودتر و به موقع آغاز شوند، زمان خواهید داشت که مشکلات احتمالی در حین انجام آنها را مرتفع کنید. همچنین می توانید در صورتی که لازم باشد در رابطه با تاریخ پایان کار، دوباره مذاکره کنید.

همواره، در اسرع وقت شروع به ارائه گزارش نمائید. برای خود تاریخی را جهت ارائه گزارش، پاسخ به شکایات و بررسی رویداد جدی مشخص کنید. این روش به از بین بردن نگرانی در رابطه با آن چه باید انجام شود، کمک می کند. اگر این کار را فورا انجام ندهید به زودی متوجه خواهید شد که وقت خود را صرف انجام امور کم اهمیت نموده و از انجام امور مهم صرف نظر نموده اید.

هر اندازه بیشتر کاری را کنار بگذارید، بیش تر نگران آن خواهید بود و این وضعیت سیکل معیوبی را ایجاد میکند. زندگی خیلی کوتاه است که آن را با نگرانی در رابطه با انجام کارها سپری کنیم.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"


95/7/11

واگذار کردن امور مدیریتی به فرد جانشین

یک جنبه اصلی از نقش شما آن است که مطمئن شوید جانشین شما مهارت های لازم را کسب کرده تا بتواند درزمان مرخصی سالانه، بیماری یا زمانی که در تعطیلات هستید، به جای شما انجام وظیفه نماید. مانند کاری که اغلب کارکنان می کنند، صرفا بخش هایی از یک پروژه را به شکل یک وظیفه به او واگذار نکنید، بلکه کل پروژه را در اختیار او قرار دهید. به طور مثال در صورتی که قصد دارید بررسی یک شکایت یا یک رویداد جدی را به او واگذار کنید، بلافاصله از فرد نخواهید که مورد را بررسی کرده و یافته های خود را به شما گزارش دهد بلکه به وی در این مورد اختیار تام دهید که شامل نوشتن پاسخ شکایت بیمار یا ارائه گزارش کامل رویداد است. در صورت نیاز نقش شما، حمایت کننده، توصیه کننده و هدایت کننده خواهد بود.

از کتاب "رهبری و مدیریت در بخش"

 

95/7/6

افرادی که شما را نصیحت می کنند، لزوما کامل نیستند! اما ممکن است همان چیزی را به شما بدهند که دنبالش هستید.

 

95/6/25

از امام باقر(ع) مرویست که چون خواهی بدانی که در تو خیری هست یا نه، دل خود را نظر کن. اگر اهل عبادت و طاعت را دوست داری و اهل معصیت را دشمن داری، بدان که تو اهل خیری و خدا ترا دوست دارد و اگر بر عکس آنی، خدا تو را دشمن دارد و در تو خیری نیست و فرمود اگر مردی مرد دیگر را از برای خدا دوست دارد، خدا ثواب محبت او را باو عطا میفرماید. اگرچه آن محبوب در علم خدا از اهل جهنم باشد و اگر مردی دیگری را از برای خدا دشمن داشته باشد، خدا ثواب بغض فی الله را باو کرامت میفرماید، اگرچه آن شخص مبغوض در علم خدا از اهل بهشت باشد.

از کتاب" معراج السعاده" ملا احمد نراقی

 

 

95/6/16

در اوقات آرامش گاهی به آخرین مشکلی فکر کنید که به تازگی پشت سر گذاشته اید. این امر به شما کمک می کند که قدر لحظات فعلی خود را بیشتر و بیشتر بدانید.

از کتاب "به جای شکلات آنچه می تواند آدمی را خوشبخت کند"


95/6/11

کسی که مدام خود را با دیگران مقایسه می کند،- فلانی چه بچه های با مزه ای دارد! چه خانه ی فوق العادع ای! چه شغلی!- به سادگی از همه چیز شاکی و ناراضی خواهد شد. اگر هر کاری که دوست داریم را بکنیم، بدون در نظر گرفتن این که دیگران درباره ی ما چه می اندیشتند، در واقع شادتر و خوشبخت تر خواهیم بود.

از کتاب "به جای شکلات آنچه می تواند آدمی را خوشبخت کند"


 95/6/4

* زندگی پیشکشی است برای شادزیستن. شادی و امید روان را می پرورد گرچه تن رنجور و زخمی باشد.

* هیچ کس آنقدر  فقیر نیست که نتواند لبخندی به کسی هدیه دهد و هیچ کس آنقدر ثروتمند نیست که به لبخند نیاز نداشته باشد.

 


 

ويژه پرسنل ويژه بيماران و مراجعين
ويژه پزشکان معرفی پکیج درمانی
فرم ها و فرایندها خدمات الکترونیکی
ارتباط با ریاست پیشنهادات و انتقادات
پیوندها