ساختار مرکز
واحد بیمارستانی
نظرسنجی
کیفیت مطالب سایت مرکز آموزشی درمانی ایزدی را چگونه می بینید؟

عالی
خوب
نسبتا خوب
متوسط
ضعیف
بسیار ضعیف

آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 363
بازديدکنندگان امروز: 487
کل بازديدکنندگان: 1762835
بازديدکنندگان آنلاين: 7
زمان بارگزاري صفحه: 0.7176 ثانيه
سلامت روان


بهداشت روان و زنان

جامعه صرفا زمانی سالم می‌شود که به طور یکسان به سلامت مردان و زنان توجه شود.

زنان در سن بارداری باید توجه خود را به سلامتی معطوف کنند زیرا سلامتی یا بیماری آن‌ها می‌تواند بر فرزندانی که آن‌ها به دنیا می آورند تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده زنان بیش از مردان به سلامتی خود بی‌توجه هستند زیرا ظاهرا مراقبت از خانواده و مدیریت کار میزان زیادی از وقت و انرژی آن‌ها را می‌گیرد در نتیجه وقت اندکی را برای مراقبت از خود باقی می‌گذارند.

در بسیاری از جوامع، جایی که زنان از منزلت اجتماعی پایین‌تری برخوردارند بهداشت روان آن‌ها به علل اقتصادی و اجتماعی در سطح پایین تری قرار دارد. فقدان سواد، آگاهی و انبوهی از عوامل دیگر موجب بی‌توجهی به سلامت ‌شان می‌شود.

زنان باید بدانند که بدن آن‌ها در مراحل مختلف زندگی‌شان در معرض تغییرات هورمونی قرار می‌گیرد. عدم موازنه هورمونی در طول بارداری و پس از آن و همچنین طی یائسگی روی می‌دهد. این عدم موازنه هورمونی بر سلامتن جسمانی و روانی فرد تاثیر می‌گذارد. عوارض پیش از زایمان مانند اضافه وزن بیش از حد، فشار خون بالا با محدودیت در رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی قابل کنترل است. مسائل پس از زایمان شامل چاقی، عضلات نرم شکمی و بی‌اختیاری در دفع ادرار می‌شوند. تمام این مشکلات با تقویت عضلات به وسیله‌ی ورزش منظم و مستمر قابل درمان هستند.

اکثریت زنان پی از زایمان با بی‌اختیاری در دفع ادرار روبرو می‌شوند. فرآیند زایمان دیواره مثانه را ضعیف می‌کند و این منجر به ترشح غیرارادی ادرار می‌شود. این موجب ناراحتی زیادی در زندگی روزمره شده  و همچنین سبب بروز استرس روانی می‌شود. تحت درمان مناسب قرار گرفتن و انجام تمرینات جسمانی وضعیت عضلات سطح لگن را بهبود می بخشد.

زنان در میانسالی باید به صورت منظم آزمایشات زیر را به منظور حفظ سلامتی خود انجام دهند.

  • آزمایش پاپ اسمیر (آزمایشی برای تشخیص زود هنگام سرطان رحم و گردن رحم) به منظور جلوگیری از وقوع آن.
  • ماموگرافی و معاینه ی سینه شخص برای محافظت در برابر احتما سرطان پستان.
  • آزماش خون منظم برای بررسی قند خون به منظور تشخیص دیابت، کلسترول خون به منظور تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی و سطح هموگلوبین برای تشخیص کمبود آهن در خون.
  • اسکن تراک استخوان برای ارزیابی استحکام استخوان هر شش ماه یک بار.
  • معاینه منظم چشم برای جلوگیری از کاهش بینایی و آب سیاه.
  • آزمایش پوست برای تشخیص ملانوما پوست (تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست).
  • معاینه منظم دندان و جرم‌گیری به همراه معاینه‌ی لثه برای بهداشت دهان و دندان.

دو عامل اصلی که بهداشت روان زنان را افزایش می‌دهد، ورزش و تغذیه هستند. خوردن یک غذای جامع، مقوی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، به ویژه آهن و کلسیم، اسدهای چرب امگا، فیبر غذایی و آنتی اکسیدان‌ها، مصرف مقدار زیادی لز سبزیجات و میوه‌های برگ سبزدار سلامتی زنان را حفظ کرده و همچنین از وقوع بیماری‌هایی نظیر سرطان جلوگیری می‌کند.

تمرین جسمانی منظم برای 30 دقیقه در روز سلامت جسمانی و روحیه فرد را افزایش می‌دهد. ذهن و جسم را ضعیف و سست می‌کند. زنان باید بدون در نظر گرفتن سن و تناسب خود به طور منظم ورزش کنند. حتی ورزش‌های کم فشار مانند پیاده روی یا دویدن آرام سلامتی زنان را به شدت افزایش می‌دهد. آموزش دقیق تمرینات تحمل وزن استخوان را تقویت کرده و از پوکی شدن آن جلوگیری می‌کند. تمرین یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفس سلامتی روانی را افزایش داده و اضطراب را کاهش می‌دهد، زنان در طول و بعد از یائسگی با افسردگی و تغییر در خلق و خوی روبرو می‌شوند.

لباس شیک پوشیدن و روش‌های تمدداعصاب مانند ماساژ بدن، حمام سونا، عطر درمانی، ماساژ صورت، پدیکور(درمانی برای ناخن‌های پا به منظور راحتی بیشتر بخشیدن و زیباتر کردن آن‌ها) و مانیکور (آرایش دست و ناخن) ذهن و جسم را آرام کرده و همچنین زیبایی ظاهری را افزایش می‌دهد.

7 تا 8 ساعت خواب با کیفیت به منظور چابک ماندن در طول روز برای زنان ضروری است. سلامتی جسمانی زنان دیگر ابعاد سلامتی را تحت تاثیر قرار داده و تندرستی همه خانواده را تضمین می‌کند.


ويژه پرسنل ويژه بيماران و مراجعين
ويژه پزشکان معرفی پکیج درمانی
فرم ها و فرايندها خدمات الکترونيکي
ارتباط با رياست پيشنهادات و انتقادات
پیوندها